Iniciar sessió

Recuperar contrasenya?
Vols registrar-te? Fes-ho aquí

AMIC-UGT DEMANA REDOBLAR ESFORÇOS PER ELIMINAR TOTES LES FORMES DE DISCRIMINACIÓ RACIAL PDF Imprimir a/e

21 de març, Dia Internacional contra el Racisme i la Xenofòbia

En  1966, l'Assemblea General de les Nacions Unides va proclamar el 21 de març con el Dia internacional contra la discriminació racial. Un dia que recorda els assassinats en mans de la policia de manifestants que protestaven contra l’apartheid a Sudàfrica el 1960, i per reivindicar redoblar esforços per eliminar totes les formes de discriminació racial.

Han passat més de cinquanta anys des d'aquesta proclamació i encara hem de denunciar que a Europa, a l'Estat espanyol i a Catalunya el racisme i la discriminació existeix ara per ara. I són les persones immigrades i refugiades un dels col·lectius  més vulnerables.

Actualment, el 2018, a Europa estem veient l'avanç de partits populistes que basen la seva oferta xenòfoba en el simplisme antiimmigració i mouen la centralitat política cap els seus postulats.  La Unió Europea ha renunciat a una política exterior valenta i solidària d’acollir refugiats i s'ha replegat en ella mateixa posant muralles al mar. El Mediterrani és avui un gran cementiri de milers d’immigrants que han sortit del seu país de forma desesperada a causa de la guerra o la misèria. I es criminalitza aquells que actuen per evitar més morts, com està succeïnt a l’ONG catalana Proactiva Open Arms, a qui Itàlia li ha confiscat de forma preventiva el vaixell, amb el qual acabava de rescatar 218 persones, sota les acusacions d'afavorir la immigració clandestina, de violar les lleis i els acords internacionals.

A Espanya,  la situació no és menys vergonyosa. Les tanques amb concertines (que causen ferides gravíssimes i fins i tot la mort) a Ceuta i la instal·lada recentment a Melilla, així com les “devolucions en calent” i l’internament d’estrangeres als CIES són les mesures  que ha resolt el Govern espanyol per frenar l’entrada d’immigrants (principalment menors estrangers no acompanyats) al seu territori. Una violació als drets humans i als drets dels menors.

La situació de moltes de les persones immigrades a Espanya és crítica, hi ha una part de la població exclosa del dret a l’atenció sanitària pública. L’enduriment de la Llei d’estrangeria dificulta les renovacions de permisos de residència (condemna moltes persones a caure en la  irregularitat sobrevinguda) i l’accés a la regularització de milers de persones que porten molts anys d’estada al nostre país. Hi ha, fins i tot, control i persecució policial d’aquestes persones per la seva condició administrativa irregular. Des del Govern central s’insisteix a vincular la immigració irregular amb qüestions de seguretat nacional i volen promoure el rebuig d’aquestes persones des de les escoles.

A Catalunya en els últims anys s’han incrementat les agressions racistes i les actuacions racistes de grups organitzats.

Per tot això, des d’AMIC-UGT de Catalunya demanem:

•El tancament dels CIES (centres d’internament per a persones estrangeres).

•Frenar els populismes i el suport a moviments polítics que promouen l’odi i la xenofòbia.

•Garantir la sol·licitud del dret d’asil i l’acollida a refugiats.

•Reforma de la Constitució, article 13.2. Drets Polítics, el Dret a vot per a les persones estrangeres.

•L’eliminació de tot tipus de formes de discriminació racial.

•Aturar els discursos, plantejaments o mesures que promouen la discriminació racial. La immigració irregular no és una amenaça que posi en perill els valors d’aquesta societat, tal com proposa en un temari educatiu estatal del Ministeri de Defensa i d’Educació. Les persones migren dels seus països d’origen, en molts casos, per les guerres, les desigualtats entre el Nord i el Sud, la violència o l’explotació. I la seva aportació a la nostra cultura, economia, als nostres valors s’ha de reconèixer.

•Suport i llibertat per a l’ONG Proactiva Open Arms perquè continuï realitzant la seva tasca en defensa dels Drets Humans.